Inission Lohja Oy: Tyytyväisyyttä kokonaispalvelun tuomaan ajansäästöön
Inission Lohja Oy:n ja Revanssin yhteistyö alkoi vuonna 2020, kun Revanssin myyjä otti yhteyttä oikealla hetkellä. Heidän laatupäällikön tehtävät oli nimittäin juuri jaettu useamman henkilön vastuulle. Laatupäällikkö oli aikaisemmin vastannut laajasti metalliromuerien hyvityshintojen kyselyistä sekä jäte- ja kierrätyssopimusten kilpailutuksista ja päivittäisestä toiminnasta. Eri sopimuksia oli moneen eri paikkaan ja näitäkin vaihdeltiin usein, eikä raporttien saaminen ollut helppoa. Tehtävien uudelleenjaon yhteydessä ylimääräisestä lisätyöstä haluttiin eroon ja haluttiin löytää helppo, toimiva ja jatkuva ratkaisu. ’’Satuimme osumaan oikeaan ajankohtaan. Usein muutoskohdissa, kuten toimitilojen laajennuksissa ja työtehtävien uudelleen järjestelyissä yritykset tarkastelevat kierrätysasioita uudesta näkökulmasta. He hakevat helppoutta ja tehokkuutta’’, kommentoi Inissionille aikanaan soittanut nykyinen myyntijohtaja Henri Kämppi.
Inission Lohja Oy on osa pohjoismaista Inission AB:tä, jolla on yhteensä yhdeksän tehdasta Pohjoismaissa ja Virossa. Tehtaissa työskentelee yli 500 ihmistä. Inission on edistyneen teollisuuselektroniikan, mekaniikan ja sähkömekaniikan räätälöityjen valmistuspalvelujen toimittaja. Lohjalla sijaitsevan tehtaan toiminta on keskittynyt ohutlevymekaniikan ja piirilevyladonnan alihankintaan. Inission Lohja Oy:n liikevaihto on yli 10 miljoonaa euroa ja yritys työllistää 70 henkeä.
Nuorena yrityksenä Revanssi ei ollut Inissionille tuttu. Luottamus kuitenkin syntyi kokeneiden ja tunnettujen taustavoimien ansiosta. ’’Meiltä oli myyty joitakin metallieriä Kuusakoski Oy:lle aikanaan, joten sen brändi oli tuttu’’, toteaa Inissionin laatu- ja kehityspäällikkö Pasi Räyhäntausta. Sopimus syntyi, kun Revanssin tarjoamat indekseihin sidotut metallienhyvityshinnat sopivat Inissionille. Tämän jälkeen katsottiin muut kierrätys- ja jätejakeet kuntoon. ’’Yritykset, joilta tulee metalliromua kohtuullisia määriä, katsovat tarkimmin juurikin hyvityshintoja. Kumppanuus Kuusakoski Oy:n kanssa takaa sen, että hintamme ovat kilpailukykyisiä’’, selittää Kämppi. Nyt koko Lohjan tehtaan henkilöstö käyttää Revanssin kierrätys ja -jätehuollon palveluita.
’’Aikaisemmin metallien jatkuvaan kilpailuttamiseen, sekä kierrätyksestä ja jätehuollosta huolehtimiseen on mennyt paljon aikaa. Nyt samoihin asioihin ei tarvitse käyttää kuin muutamia tunteja vuodessa’’, Räyhäntausta kuvaa helpottuneena. Etu metalliromujen, kierrätysjakeiden ja jätteiden keskittämisestä samalle toimijalle ei tuonut suoria merkittäviä kustannushyötyjä, vaan säästöt syntyivät hieman mutkan kautta. ’’Merkittävimmät säästöt syntyvät epäsuorasti, kun aikaa ja vaivaa säästyy’’, kertoo palveluihin tyytyväinen Räyhäntausta. Hän on myös tyytyväinen Revanssin sähköisen asiakasportaalin raportointeihin: ’’Ne on helposti saatavilla ja tulkittavissa.’’
Metalliromua syntyy vaikka Inissionin tuotannossa on pyritty vaikuttamaan hukan määrään. ’’Me olemme tehneet kaiken voitavan hukan ehkäisemiseksi. Hyötysuhde on noin 70%. Hukkaa syntyy tuotteiden muodoista riippuen’’, kertoo Räyhäntausta ja jatkaa ’’olemme ehkäisseet romun syntymistä panostamalla uusiin suunnitteluohjelmiin ja koneisiin, jotka optimoivat vanhoja paremmin materiaalin käytön. Harjoituskappaleita on pystytty näin vähentämään.’’ Toiselle yritykselle hukkametalli on toisen yrityksen raaka-ainetta. Metalli voi kiertää teoriassa käytössä ikuisesti.
Sopimusvalmistajana Inission vastaanottaa asiakkailta tuotteita, joiden mukana tulee runsaasti pakkausjätettä eli muovia, pahvia ja puuta. Nämä kierrättämällä Inission pienentää syntyvän sekajätteen määrää. Vaikka sekajätteestä saadaan tänä päivänä lämpöä ja sähköä, on kierrättäminen kuitenkin ympäristölle ja lompakolle parempi ratkaisu. Sekajäte on aina kalliimpaa kuin kierrätykseen kelpaavat materiaalit.
Usein valmistavan teollisuuden jätehuolto on kriittistä tuotannolle ja näin on myös Inissionin kohdalla. Tuotanto pitäisi jopa keskeyttää, jos metalliromulavojen tyhjennykset olisivat myöhässä. Revanssin palveluiden lähtökohtana on räätälöinti, jonka aikana käydään tarkasti läpi yrityksen tuotannon toimivuuden kannalta tärkeät seikat. ’’Olemme onnistuneet tuottamaan palveluitamme, jos olemme yrityksen arjessa näkymätön. Toimiviin ja helppoihin asioihin kun usein ei edes kiinnitä huomiota’’, naurahtaa Kämppi.