Porvoon vaihtolava: Kiitosta toimivista vastaanottopalveluista
Porvoon vaihtolava tuottaa joustavia vaihtolavan vuokrauspalveluita pääkaupunkiseudulla. Neljä autoa ja yli sata vaihtolavaa liikkuu pääosin Itä-Uudellamaalla, mutta tarvittaessa myös Helsingissä. Porvoon vaihtolavasta tuli Revanssin vastaanottopalveluiden asiakas heti materiaalin vastaanoton auettua Rosk’n Rollin Domargårdissa. Vuonna 2020 vastaanottopalvelut siirtyivät Kilpilahden materiaalikeskus Kilkkeen alueelle. Sen jälkeen Porvoon vaihtolavan kolme kuskia ja aliurakoitsijat ovat olleet tuttu näky Revanssin vaa’alla. Porvoon vaihtolavan autot käyvät nimittäin noin 5 – 10 kertaa päivässä materiaalikeskus Kilkkeen alueella tyhjentämässä asiakkailta kerättyjä jäte- ja kierrätysjakeita.
Kierrätysalalla etäisyydet ovat tärkeitä. Kierrättäminen kannattaa silloin, kun vastaanottajien, käsittelijöiden ja hyödyntäjien sijainnit ovat järkevän matkan päässä. Revanssin toinen vastaanottopiha sijaitsee teollisuusalueella Kilpilahdessa, johon Porvoosta tai Helsingistä on myös sopiva etäisyys. Porvoon vaihtolavalle sijainti on täydellinen. Revanssin vastaanottopihoille tuodut materiaalikuormat esikäsitellään. Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi lajittelua tai murskausta. Esikäsittelyn jälkeen osa materiaaleista lähtee suoraan hyötykäyttöön ja osa kuormataan kohti käsittelylaitoksia. Käsittelylaitosten prosessit erottelevat eri hyötykäyttökohteisiin meneviä jakeita. Näin materiaalit saavat uuden elämän kierrätysraaka-aineena tai sähkön tuotannossa.
Porvoon vaihtolava yrittää edistää kierrätystä monin eri keinoin. Vaihtolavaa tuodessa kuskit opastavat asiakkaalle oikeaoppista kierrätystä. Kokemus on kuitenkin opettanut, että kierrätys on paremmin kunnossa isoilla työmailla verrattuna yksityishenkilön toimintaan. Porvoon vaihtolava onkin pyrkinyt opastamisen lisäksi tekemään hinnoittelun mahdollisimman selkeäksi. ‘’Ilmoitamme asiakkaille materiaalien käsittelyhinnat sadoissa kiloissa, jotta he pystyvät hahmottamaan paremmin lajittelun tuomat säästöt’’, Porvoon vaihtolavan toimitusjohtaja Petter Alm kertoo. Lajittelun avulla syntyy usein kustannushyötyjä asiakkaalle. ‘’Vaikka lavoja tarvittaisiin lajittelun takia useampia, se usein myös kannattaa’’, Alm korostaa. Revanssi vastaanottaa Kilpilahdessa yli 5 000 tonnia rakennusjätettä vuodessa. Rakennusjäte voi sisältää esimerkiksi puuta, kiviainesta, metalleja, muoveja ja pahvia. Kuitenkin näiden lajittelu eri vaihtolavoille olisi edullisempaa. ‘’Jotta sekalaisesta rakennusjätteestä saataisiin hyödynnettävät materiaalit uusiokäyttöön, tulee sille tehdä useita esikäsittely- ja käsittelytoimintoja. Näitä tehdään eri paikkakunnilla, jolloin luonnollisesti päälle tulee logistiikan kustannukset’’, Revanssin tuotantopäällikkö Christian Hindersson selittää hinnoittelun logiikkaa.
Vastaanottopihojen siisteys on Revanssille ylpeyden aihe. ‘’Panostamalla säännölliseen siivoukseen ja materiaalin huolelliseen käsittelyyn ehkäisemme ympäristön roskaantumista. Siisti piha on myös merkki ammattimaisesta toiminnasta’’, Revanssin vastaanottopihoista vastaava tuotantopäällikkö Hindersson huomauttaa. Alm toteaa siistien pihojen edistävän myös turvallisuutta: ‘’Ei tarvitse pelätä, että autojen renkaat menevät rikki.’’ Siisteyden lisäksi ympäristö otetaan huomioon hulevesien hallinnassa. Piha on päällystetty asfaltilla. Asfaltilta hulevedet valuvat öljynerotussuodattimien jälkeen altaisiin, josta ne ohjautuvat kunnan vedenkäsittelylaitokselle.
Alm kehuu Revanssin pihojen siisteyden lisäksi myös ystävällistä asiakaspalvelua, josta avun saa nopeasti ja helposti. ‘’Toimiva asiakaspalvelu on tyytyväisten asiakassuhteiden kulmakivi. On tavallista, että pidemmissä asiakkuuksissa tulee selvitettäviä asioita. Asiakastyytyväisyyden kannalta on ratkaisevaa, että tällöin hommat toimii‘’, asiakaspalvelupäällikkö Eveliina Helmi-Musakka painottaa. Vaakahenkilökunta ja Kilpilahden pihalla toimiva aliurakoitsija saavat Almilta myös kehuja ‘’Siellä kun asioi niin monesti on heistä tullut jo parempia tuttuja, joiden kanssa vaihdetaan kuulumisia.’’